Schoolgidsen: “Jammer dat we niet elk jaar 10 jaar bestaan”!

Schoolgidsenuitje

Al 10 jaar verzorgen de schoolgidsen van het Weetpunt natuurlessen voor klassen van de basisschool. We doen dit allemaal met veel plezier en grote inzet! Daarbij genieten alle kinderen er ook van en is het ook nog eens leerzaam.

En bij een jubileum hoort een feestje! Vandaar een dagje uit met alle schoolgidsen naar het eiland Tiengemeten. Het weer liet zich van een goede kant zien. Niet zo heet, maar  een fijne temperatuur, als je ook wat actief wilt zijn.

Om half 9 ’s morgens vertrokken we met een bus naar Tiengemeten. Daar aangekomen waren we een half uur te vroeg.  Voor ons geen probleem! Er waren daar twee wandelingen uitgezet. Dus hebben we er al vast één van gemaakt. Dat hadden we vast binnen, vogels en bloemen bekeken en daarna met gezwinde spoed de pont op.

Op het eiland aangekomen werden we getrakteerd op koffie/thee met beverkoek in het bezoekerscentrum. Ergens in de organisatie bij Natuurmonumenten was er iets fout gegaan, de gids, die een excursie zou geven, had ook bij ons op de pont moeten zitten.  Dat was dus niet het geval. Maar niet getreurd, flexibel als schoolgidsen zijn, hebben we snel het programma omgegooid.  Zodoende hadden we eerst vrije tijd, om te doen waar je zin in had.

Al gauw waren er een aantal groepjes, sommigen gingen naar het Rien Poortvlietmuseum en het Landbouwmuseum. Anderen gingen een stevige wandeling maken naar de oostpunt van het eiland en een groep ging een kortere wandeling maken om ook tijd te hebben om vogels en planten te bekijken. En ook het eiland werd nog verkend  door een paar schoolgidsen met een soort tuktuk.

IMG_3737[1]

Al met al was dit gedeelte al geslaagd. In kleinere groepen leer je elkaar ook beter kennen . Elke groep heeft veel plezier gehad en de verhalen werden tijdens de lunch gedeeld.

IMG_0008 IMG_0025

De lunch was in pannenkoekenhuis Hélène met soep, warm kaasbroodje en heerlijk belegde broodjes. Ook het drinken was volop aanwezig.

Voldaan door deze lunch zijn we even buiten op het bankje gaan zitten en al gauw kwam er een snel ingevlogen gids van Natuurmonumenten aan. Onvoorbereid heeft hij ons mee op excursie genomen. Zelf had ik wel het gevoel dat deze gids zich niet zo zeker voelde. Hij had al snel door dat schoolgidsen heel wat kennis hebben van de natuur! Tja, en wat moet jij dan nog vertellen, wat ze niet weten?  Maar al met al toch heel leuk. We hebben zelfs de roerdomp gezien, dat is toch echt wel een unicum. Ook de orchideeën stonden in bloei!

Op het laatst begon het een klein beetje te spetteren, maar dat kon onze pret niet drukken! Voldaan en moe heeft de bus ons om 16.15 uur weer veilig naar huis gebracht.

Jammer dat we niet elk jaar 10 jaar bestaan, want het was voor herhaling vatbaar!

schoolgidsen 4-6-2018

Dit bericht is geplaatst in Nieuwsberichten, NME, Schoolgidsen. Bookmark de permalink.